Menstruation er en del af den månedlige cyklus, og består af en blanding af slimhinde fra livmoderen og blod. Jeg fik min første menstruation som 15 årig, og i modsætning til mange andre, så jeg det ikke som noget skamfuldt.

Jeg tog hjem fra skole med ondt i maven, og imens jeg lå på sofaen, cyklede min mor ud og købte en gave til mig. For mig, var menstruationens indtræden en vigtig del af at blive kvinde. Jeg blev fejret. Og jeg var faktisk lidt stolt. 🌝

Men mange har det ikke sådan. Og selvom jeg indeni var stolt af min nye kvindelighed, lærte jeg da også hurtigt ikke at tale højt om den og hvordan man bedst skjuler den.

Denne skam og taburisering betyder, at der generelt ikke er ret meget fokus på at forstå vores cyklus og hvordan den faktisk kan blive et værktøj for bedre flow i vores hverdag.

Utrolig meget information bliver ikke overleveret, på trods af, at cyklusarbejde kan spores tilbage til vores forfædre for flere tusind år siden.

Fra historiske kilder, kan vi forstå, at kvinders cyklus dengang var synkron med hinanden. Og endda fulgte månens cyklus! 😍🌙

Under blødningerne trak kvinderne sig tilbage for at dyrke deres frugtbarhed gennem ceremonier og fællesskab i røde telte. Blødningen blev anset for hellig og blev hyldet.

Så hvad er der sket siden?

Yoni cyklusarbejde

Skam og skyld

Vi kan læse os frem til, at disse ceremonier blev en del af arbejdet i at fordele bytte mellem de respektive klanmedlemmer. Og at disse ceremonier på et senere tidspunkt blev indtaget af mændene, imens kvinderne blev forment adgang.

Dette er vores første historiske kilder til patriarkatet. Det feminine, og dyrkelsen af dette, blev erstattet med maskulin ophøjelse, hvor det er være kvinde, fremover betød lavere status og manglende indflydelse.

Ligeledes blev det begyndelsen på taburiseringen af menstruationen, hvor kvindernes krop og seksualitet er blevet undertrykt, hvorfor viden om vores cyklus også har været svært tilgængelig siden.

Tænk blot 100 år tilbage. Vores oldemødre har slet ikke haft muligheden for at forstå deres egen krop. For der ligger magt i vores cyklus. Der ligger magt i vores kroppe og vores seksualitet. Og den har været væsentlig at holde skjult for os, så mændende ikke risikerede at vi tog magten tilbage. 😱

Men ikke længere. Idag kan vi dele magien fra vores cyklus, frugtbarhed og søsterkærlighed – og det gør os alle sammen stærkere! Vi behøver ikke længere skamme os. 💕

Tvært imod, så kan vi dele nøglen til at forstå og bruge de egenskaber, som ligger gemt i vores DNA.

Menstruationsskam

Hvad er cyklus?

Din cyklus er meget mere end blot sin menstruation – nemlig en samlet betegnelse for en fuld cirkel af hormonmønsteret, som gentages månedligt. I gennemsnit er vores cyklus 28. dage, men varierer fra kvinde til kvinde.

En stor del af forklaringen på, hvorfor kvinder ikke længere har synkroniseret cyklus, menes at være kunstig belysning. Vores døgn er ikke længere bestemt af naturens lys, hvorfor vi heller ikke længere er synkroniseret med månen.

Det er der som sådan ikke noget dårligt i, men det kan dog kræve lidt opmærksomhed at blive klog på sin egen cyklus og dermed at kunne arbejde aktivt med den.

To gode opmærksomhedspunkter, er vores menstruation og vores ægløsning. 1. menstruationsdag markerer cyklusstart og markerer samtidig enden på den forrige. Cirka midt i perioden ligger ægløsning, men denne kan bestemt også variere.

De fleste kvinder har et cyklusmønster, som gentages nogenlunde konsekvent. Det er dog lige så almindeligt at opleve udsving i forbindelse med sygdom, stress, ændringer i kost, motion osv.

Selv det at bekymre sig om sin menstruation, kan få den til at udeblive. 🌝

Hvorfor skal du kende din cyklus?

Men hvorfor skal du overhovedet bruge tid på alt dette? Fordi du ganske enkelt vil forstå dig selv bedre.

Cyklus er symptomatisk for din balance, og udsving kan hjælpe dig til at forstå dine grænser og hvad du har brug for hvornår. Du kan også bruge din viden til at kontrollere muligheden for graviditet.

Men derudover kan du bruge din viden til at forudsige og planlægge dine aktiviteter, for på den måde at komme i bedre flow med dig selv og din energi.

Det er faktisk gavnligt at behandle sin cyklus, som er vitalt sundhedstegn. Det vil sige, at være lige så opmærksom på den, som vi eksempelvis er på vores blodtryk eller vores temperatur.

Hvis dit blodtryk eller temperatur pludselig steg, ville du formegentlig reagere. Hvis din cyklus forskubbes, menstruationsgener forværres eller blødningen/udflåd skifter konsistens eller farve, så bør vi også reagere.

Din krop giver hele tiden signaler, som kun du kan aflæse. Som ved opmærksomhed kan bringe dig i bedre flow og dermed gøre din sundere, gladere, mere effektiv.

Rigtig godt cyklusarbejde kan blandt andet nedbringe stress, menstruationsgener, hjælpe dit immunforsvar på vej, give dig bedre søvn, mere sexlyst og generelt styrke hormonbalancen.

Fortæl mig, hvorfor du ikke skulle gå op i dette? 🥰

Cyklusarbejde

Cykluskalender

Den bedste måde at gå til sin cyklus på, er ved at tracke den. Det lyder måske omstændigt, men det er faktisk virkelig nemt. Der findes tonsvis af apps og selv den pre-installerede sundheds-app på iPhones, tilbyder et godt overblik.

Alternativt kan Flo eller Clue give en lidt mere avanceret og dybdegående indsigt, som klart er anbefalelsesværdig. Jeg bruger selv Flo, som du kan finde i din app-store.

I de første par måneder, skal du markere din menstruation, men også andre relevante sundhedstegn. Eksempelvis kan du også logge hovedpine, kvalme, energiniveau, udflåd, afføring og meget mere.

Jo bedre og mere du logger, jo bedre kan algoritmen knytte symptomerne til din cyklus og dermed forudsige og forklare sammenhængene for dig. 🤎

Idag kan min kalender eksempelvis forudsige, at jeg formegentlig får min menstruation idag. Det betyder også at jeg formegentlig vil have hovedpine. Og det kan jeg i hvert fald skrive under på. 🤪

Cykluskalender

Faser og cyklusårstider

Derudover fortæller min cyklus mig også noget andet. At beskrive det indre liv under en cyklus er ofte betegnet med årstidernes skiften, og det betyder, at jeg for øjeblikket befinder mig i efteråret og har gjort det den sidste uges tid.

Efteråret er måske en invitation til lidt eftertænksomhed, lun mad, hyggelige aktiviteter og lidt mindre run på end sædvanligt. Energien kan føles lidt træg, og vi kan også opleve en nedgang i sexlyst og humøret generelt.

Her er der generelt mulighed for at opleve klassiske PMS-symptomer, såsom gener i underlivet, ondt i lænden, humørsvingninger eller ekstra lyst til bestemte typer mad.

Om lidt indtræder menstruationen og dermed vinteren, som dog i endnu højere grad lægger op til at vende snuden “hjemad”. Her er det typisk en indadvendt energi som dominerer, hvor følelserne sidder mere ude på tøjet og der er brug for selvomsorg.

Disse to faser betegnes som “hjemme”-faser. Det betyder ikke, at du bare skal være derhjemme! Men det kan være en fordel, at mærke efter, om du kan gennekende energien og måske planlægge efter den. For om lidt kommer “ude”-faserne, begyndende med foråret.

Cyklus årstider

Perioden umiddelbart efter menstruation inviterer til en helt ny, kraftfuld energi. Her er der virkelig vind i sejlene, og det kan føles som en lettelse ovenpå den lidt tungere vinterenergi. Her kan det føles rigtig skønt med nye bekendtskaber, romantik, planer og det er let at få arbejde gjort.

Fuldkommen som vi kender det fra de spirende forårsfornemmelser, så kan du få lyst til at starte projekter op eller gøre rent bagerst i skabene. Skal du afholde MUS-samtale, holde stor fest eller kaste dig ud i en nyt projekt, så er dette derfor en perfekt periode at planlægge det i.

Slutteligt træder vi ind i sommeren – og frugtbarhedens højeste med ægløsning. Her vil vi ofte have fokus på at nyde frugterne af det arbejde, som er gjort under foråret, imens meget af den udadvendte, positive energi følger med ind i denne fase.

I denne fase er sexdrivet typisk også på sit højeste. Måske du har hørt det omtalt, at kvinder under ægløsning fremstår mere attraktive, og der er i hvert fald en sandhed i, at vi genetisk er gearede til at skulle befrugtes i denne periode. Så det er sandsynligt at du har lidt ekstra glimt i øjet disse dage.

Og så starter det hele forfra én gang til. 🌱

Hormoner

Denne cyklus og dens fire faser er reguleret af hormonerne østrogen, progesteron og testosteron.

Som det fremgår på grafen nedenfor, ses en stigning af især østrogen op til ægløsning – men faktisk også testesteron. Det er disse hormoner, som sender signal til kroppen om, at nu kan vi blive gravide og derfor skal vi se at komme igang med at finde en mage.

Selvom det ikke er sikkert, at det er dit mål, så kan du få stor glæde af dette hormonboost. Det er nemlig som sagt en betydelig faktor for aktivitetsniveau og humør.

Mange er ikke klar over, at kvinder har dette lille testoronudsving, og selvom niveauet fortsat er langt lavere end for mænd, så kan vi altså også hente noget energi her. Testosteron er generelt et hormon, som får os til at agere mere risikovilligt, det er en stor faktor for muskelvækst og vores sexlyst. Slet ikke så dårligt!

Efter ægløsningen falder testosteron og østrogen, men til gengæld stiger niveauet af progesteron. Dette hormon kaldes også “nesting”-hormonet, altså et hormon som sender os tilbage til afslapning, hjemmet og tage vare på os selv. Det er helt normalt at føle sig lidt ekstra træt på baggrund af dette og også at have en øget appetit.

Fordi østrogen stiger igen op til menstruationen – og dermed får varieret en del op og ned – er det altså også her, vi kan opleve PMS symptomer.

Kurven for alle vores kønshormoner flader ud op til menstruationen og kroppen forbereder sig til en ny cyklus. De lave niveauer kan føles som en befrielse på den pre-menstruelle fase, men kan også føre til en øget nedtrykthed hos nogen.

Her er det godt at huske på, at dette er en helt normal reaktion og at der snart kommer ny og positiv energi igen. ☀️

Hormonbalance cyklus

Hormonprævention

Da jeg var 15 år, tog min mor mig til lægen og sammen blev vi enige om, at jeg skulle starte på p-piller. Jeg var egentlig ikke seksuelt aktiv, men det var ligesom en foranstaltning som hørte til alderen. Jeg havde endelig fået min menstruation. Nu var jeg kønsmoden. Der gik nok ikke længe, før det blev aktuelt. 🤷🏻‍♀️

Den historie er der nok mange fra den tid, som kan genkende. Jeg er nemlig ikke den eneste, som blev præsenteret for p-piller som en selvfølgelighed. Faktisk har 3 ud af 4 18-årige været på pillen.

Vores mødre og bedstemødre levede under en tid, hvor p-pillen var en nødvendighed for selvbestemmelsen over egen krop og seksualitet. Endelig var det slut med at bekymre sig om uønskede graviditeter, groteske aborter, at forlade arbejdsmarkedet eller opgive uddannelse – og ikke mindst at blive forladt med ansvaret for børnene alene.

Og det er nok en stor forklaring på, hvorfor den lille pille samtidig blev en selvfølge. Og en gave. Min mor gav pillen videre til mig, fordi hun ønskede at give mig denne magt og denne frihed. 🐚

Men sandheden er, at p-pillen idag ikke tjener samme funktion. Vi har langt flere muligheder for prævention og med den ligestilling som er kommet til, er det også rimeligt at forlange, at ansvaret deles mellem kønnene – ligesom abort, kvindernes indtræden på arbejdsmarkedet og en højere økonomisk ligestilling, har gjort os langt mere uafhængige.

Derfor har vi også råd til at se på p-pillens skyggesider. 👎

P-pille cyklus

Bivirkninger ved p-piller

Indtil for få år siden tog jeg p-piller og senere mini-piller, hvilken fik min menstruation til udeblive helt. Jeg spiste pillerne for at undgå graviditet, men så egentlig den manglende menstruation som en stor bonus.

Ligeledes har jeg, siden jeg kan huske, lidt af migræne og efter mange års ventetid, fik jeg endelig en plads på hovedpinecentret. Og for første gang, blev der skabt en kobling mellem mine hormoner og migrænen.

Og samtidig var det som, at resten af verden også begyndte at sætte fokus på de bivirkninger, som vi kvinder oplevede (og accepterede), som prisen for prævention.

Udover migræne, kunne der eksempelvis dokumenteres 12% større risiko for at udvikle regulær depression i forbindelse med pillerne. Ligesom angst og humørsvingninger bliver prisen for langt flere.

En del af forklaringen skal findes i et markant fald af seretonin i hjernen, Der sker simpelthen en kemiændring i kroppen, som kan gå drastisk udover det psykiske helbred. Faktisk slog et studie i 2017 fast, at der er 200% flere selvmordsforsøg blandt kvinder på p-piller. Imens 300%  flere gennemfører.

Skulle det ikke være argument nok, så lad os bevæge os videre til nogle af de mindre abstrakte tal. Der er 238% større risiko for blodpropper ved brug af p-piller. Og samtidig 120% større forekomst af brystkræft. 

Disse statistiker burde være en del af den samtale, som læger har med deres patienter inden pillen udskrives.

Ligesom risikoen for de “mindre” bivirkinger, såsom øget migræne, akne, blødningsforstyrrelser, pigmentforandringer, forhøjet blodtryk, væskeansamlinger, lavere sexlyst mv. skal præsenteres, så vi selv kan tage en oplyst beslutning. 🥵

Præventionsvalg

For nogen virker p-pillen fuldkommen problemfrit, og så er det jo fantastisk! Jeg er på ingen måde ude på at udskamme brugen, men blot gøre opmærksom på, at der findes et valg.

P-piller indeholder kunstigt østrogen og progestaron-lignende hormoner. Formålet er, at opretholde et kunstigt højt niveau, så kroppen ikke sætter gang i produktionen af dine egne, naturlige hormoner. På den måde afværges en ægløsning, og uden ægløsning ingen graviditet.

Ulempen ved dette er først og fremmest, at især progestaron niveauet fastholdes på det niveau som naturligt findes i uge 3 af en naturlig cyklus. Ikke den sjoveste uge, efter min mening. 🥴

Derfor får du eller ikke glæde i at tracke din cyklus eller arbejde aktivt med den. For den findes reelt set slet ikke.

Til gengæld stiger risikoen for en lang række bivirkninger, som nævnt tidligere.

Spiritualitet træning

Hormonprævention uden østrogen

Der findes heldigvis alternativer til p-pillen!

Mini-pillen indeholder eksempelvis kun det kunstige progestaron lignende stof gestagen. Derfor mindskes bivirkningerne (selvom disse stadig findes!), og virker primært ved at gøre slimhinden i livmodermunden for sej til, at sæd kan trænge igennnem og befrugte ægget samt at gøre livmodersliminden tykt, så et eventuelt befrugtet æg har svært ved at sætte sig fast.

Mini-pillerne fastholder fortsat kroppen i et kunstigt hormonniveau, som har betydning for din krops balance. Desuden skal de indtages dagligt med et afvigelsesinterval på +/- 3 timer. Afviger man for meget, har pillen ikke fuld beskyttelse.

I “højdosis” mini-piller er intervallet større, men dette gælder også mængden af kunstigt hormon som tilføres og dermed mængden af bivirkninger.

Hormonspiralens hormoner fungerer på samme måde som mini-pillens, men sættes op i livmoderen, hvor den kan sidde 3-5 år afhængigt af spiralen.

Fordelen ved dennne type er, at hormonet udskilles af sig selv, så den daglige rutine med at huske en pille hver dag ikke er til stede. Til gengæld er metoden dyr og udskiller hormoner på præcis samme måde som mini-pillen, hvorfor din cyklus bliver forstyrret eller helt forsvinder.

Mange oplever desuden pletblødning, hvilket jeg selv kan skrive under på, og det kan i perioder være virkelig irriterende. Til gengæld er hormonerne holdt på et relativt lavt niveau, hvilket jeg foretrækker.

Præventionsguide

Kondom

Der findes dog også muligeder for at anvende prævention helt uden hormoner.

Først vil jeg nævne kondomet, selvom denne nok ikke behøver nogen introduktion. Til gengæld kan vi tale længe om, hvorfor dennne præventionsform har fået så negativt et ry. 🤔

Jeg kan huske, at jeg som barn så et datingprogram, med en deltager som helt klart proklamerede, at hun ikke ville tage p-piller. Og jeg tænkte, “gud, hvordan skal hun så nogensinde få en kæreste?”. Selvom jeg skammer mig (!) over at kunne få den tanke, så er det fortsat helt klart min fornemmelse, at det er meget få mænd som accepterer, at deres kærester ønsker at bruge kondom som fast præventionsmiddel.

I hvert fald, har jeg aldrig haft en kæreste, som ikke gjorde det klart, hvor frustrerende mine principper var for dem. (Hvorfor jeg da også har været igennem samtlige metoder, for at finde noget som kan virke for alle).

Denne kultur skaber et pres, som måske er usynlig, men yderst virkelig. Min oplevelse er, at det forventes af kvinder (både generelt, men især i faste parforhold), at de sørger for at finde en alternativ metoder, som afværger en eventuel graviditet. Og som ikke generer i sengen.

Selvfølgelig findes der mænd, som sætter sig ind i ovenstående bivirkninger og arbejder sammen med deres partner, for at finde et godt alternativ. Men jeg kan i hvert fald konstatere, at selv min elskede, omsorgsfulde kæreste idag, har svært ved at engagere sig i sagen. 🤔

Men jeg vil gerne slå et slag for kondomet! Det er fuldkommen uden bivirkninger, beskytter mod seksuelt overførte sygdomme og giver noget af ansvaret for prævention tilbage til mændende.

Prævention uden hormoner

Andre typer prævention uden hormoner

Derudover findes der tre fornuftige metoder udover kondomet, som tilbyder alternativ prævention uden hormoner.

Kobberspiral

Den første er kobberspiralen, som sætter op i livmoderen og løbende udskiller kobber der påvirker slimhinden, så sæden ikke kan trænge igennem. Der er ingen hormoner her, så din cyklus er fuldkommen som sædvanligt og der er nul alvorlige bivirkninger. Hvor fantastisk er det lige! Spiralen er tilmed billig, så metoden kan relativt nemt testes af.

Dog skal det siges, at en downside ved denne metode er, at menstruationen ofte bliver kraftigere. Jeg har selv haft en kobberspiral, og jeg måtte fjerne den igen, fordi jeg simpelthen blødte for voldsomt (og non-stop). Dette er ikke tilfældet for de fleste!

Det er generelt en top-overset metode, som virker rigtig godt for mange. Tilmed kan den sidde i 5 år, så den daglige rutine igen kan springes over.

Spiral uden hormoner

Pessar

Dernæst er der den langt mere oversete pessar.

Pessaret fungerer som en lille skål der sættes op i skeden og blokerer for at sæden kan trænge ind til ægget og livmoderen. Det skal opsættes inden sex, men kan til gengæld sidde et par timer forinden. Derefter skal det fjernes igen og renses inden næste brug.

Ulemperne ved denne metode er, at pessaret, ligesom kondom, kan skabe en pause i den gode stemning. Det er heller ikke lykkedes for mig, at få pessaret til at sidde godt nok til, at jeg kan slappe helt af med det.

Og dertil skal det også nævnes, at pessaret skal smøres ind i en sæd-dræbende creme, som smager meget.. mærkeligt 😅 Afhængig af hvilke aktiviteter man har planlagt, kan det altså også være en lidt besynderlig tilføjelse til aktiviteten. Derudover skal cremen tilføres igen, hvis der er gået for lang tid siden pessaret blev sat op. Det kan gøres med en lille pipette, som medfølger cremen.

Du behøver ikke en recept for at prøve denne metode af. Til gengæld kan du bede din læge om at undersøge om du sætter pessaret rigtigt, hvis du er i tvivl.

pessar hormonfrit

Se mere om & køb pessar her.

Temperaturmetoden

Når du alligevel skal til at tracke din cyklus i forbindelse med dit cyklusarbejde, så kan du også bruge denne metode til at forudsige, hvornår en undfangelse er mulig. Der er en del virak om denne metode, og det kræver altså også en del arbejde at kunne stole fuldt og fast på den alene.

Ægløsning har det nemlig med at variere. Selv de mest stabile cyklustyper har udsving og det kan vi ikke lave om på. Dog kan dette lille device hjælpe.

Se mere om Daysy cykluscomputer & køb online her.

Der er nemlig en sammenhæng mellem vores kropstemperatur og vores cyklus. Med Daysy kan du med 99% nøjagtighed kortlægge din cyklus, såfremt den bruges korrekt.

Temperaturen tages hver dag, om morgenen inden du står op, men det lille termometer. Herefter udregnes de frugtbare perioder med udgangspunkt i din egen cyklus samt information fra flere millioner cyklusmålinger fra andre kvinder.

På dage som ligger op til, under og umiddelbart efter din ægløsning, vil Daysy markere en risiko/chance for at blive gravid. Det skal siges at dette er omkring 10 dage på en cyklus, og det er naturligvis også mange dage at tage ud af ligningen – men i så fald kan man overveje at bruge kondom/pessar på disse dage.💕

temperaturmetoden

Hvad hvis du ikke har en cyklus?

Mange kvinder har ikke en cyklus. Overgangsalder, PCO/PCOS, kønsskifte, graviditet og hormonel prævention, er eksempler på hvad der kan forårsage den hormonelle cyklus i at være fraværende, forsvinde eller sættes på pause.

Det gør dem bestemt ikke til mindre kvinder af den grund. Din kvindekraft kan hentes mange andre steder fra! Eksempelvis er det oplagt at se mod naturens cyklus, årstiderne og månen. Men det vil jeg skrive meget mere om en anden gang. 🌙

Afrunding

For nu vil jeg understrege at din krop er fantastisk og din cyklus er ikke noget at skamme sig over. Tvært imod kan det være fornuftigt at blive lidt mere nysgerrig på den.

Hvis du har nogen spørgmsål til cyklusarbejde, så send dem endelig her. Du er også meget velkommen til at inspirere andre ved at dele dine egne erfaringer. 🥰

Rigtig god fornøjelse. 💘