Kender du følelsen af, pludselig at få motivationen til at lave en ændring af din livsstil? For mig, er det ofte i forbindelse med slankekure, hvor jeg på én gang kaster al slik i skralderen, henter juiceren op fra kælderen og lægger planer for ugens kommende fitness program. Det er så dejlig konkret at lægge en plan for den livsstil, man ville ønske, man havde 😌

Det gælder også med holistisk sundhed.

Man kan nemt få en indskydelse af, at nu skal det være! Ambitionerne er tårnhøje og motivationen ligeså. I starten føles den nye plan vidunderlig at følge – det er skønt at have taget initiativ og måske også se resultater.

Problemet opstår for mig, når de tårnhøje ambitioner viser sig at være urealistisk høje. Livet kommer i vejen og planen bliver udfordret af dårlige dage, manglende overskud og på sigt manglende motivation.

 

Vægttab motion

Eksempelvis er du måske ikke motiveret til at stå op og meditere, når du ligger i din seng om morgenen og skal beslutte hvorvidt du kan snooze ti minutter længere, efter endnu en nat med lidt for lidt søvn.

På samme måde, som du sandsynligvis også er tilbøjelig til at bryde en slankekur, når du kommer sent hjem fra arbejde og har sultne børn samt 100 gøremål, inden du selv kan ”holde fri”.

Livet er fyldt med begrænsninger og hensyn, som gør det svært at indføre et fix-your-life-fast program. Og det kan være dræbende for motivationen, der især er betinget af, at få resultater hurtigt.

Skam

Kender du så også følelsen af at have brudt ”din kur” og pludselig tipper bægeret den anden vej. Ikke nok med, at man åbner æsken med chokolade, men pludselig har man også spist den hele. 😱

Det kan føles så skamfuldt at miste selvkontrollen på den måde. En skam der ofte får os til at spise endnu mere.

Eksempelvis fortalte min meget kloge veninde, som også er diætist, at 95% af alle vægttab i forbindelse med kure, er taget på igen efter 5 år. Her skal du læse kur som alle former for kostændringer, der er bundet op på regler og begrænsninger.

Jeg har på mange måder levet i denne endeløse spiral, hele mit liv. Jeg vælger at illustrere den gennem slankekuren, fordi det især bliver en tydelig og konkret dynamik her. Men den gælder så sandelig også på andre parametre.

Da jeg startede på mit studie, var min ambition eksempelvis at læse forud for al undervisning. Snart begyndte jeg dog at skippe undervisningen, fordi jeg var bagud på læsning. Og jeg har ofte haft en ambition om at gå flere ture i skoven for mig selv, hvilket jeg også må konstatere stadig ikke bliver prioriteret højt nok.

Metode

Det er bizart at indse, at min, (og de fleste andres), metode tilsyneladende ikke akkumulerer andet end dårlig samvittighed, som i værste fald resulterer i endnu mere af den uønskede adfærd. Den resulterer meget sjældent i den livsstilsændring, som var ønsket.

Betyder det så, at vi ikke kan ændre noget i vores liv? Nej, men det betyder, at vi er nødt til at ændre på den ene ting, vi kan ændre selv. Vores metode.

Træning vægttab

Min kloge veninde, introducerede mig samtidig for et alternativ. Vi starter med at kyle alle regler og restriktioner ud ad vinduet. Lad os blive ved vægttab og kostanalogien et øjeblik.

Forestil dig, at der ikke er regler for hvad der kendetegner forbudt og tilladt mad. Der er ingen tidspunkter, hvor du ikke må tage et stykke slik, hvis det er det, du har brug for.

Min frygt er naturligvis, at jeg i så fald mister ”selvkontrollen” og ender med at spise det hele. For jeg har jo lært, at det er det der sker, når jeg giver mig selv tilladelse, til at tage ét stykke.

Men min nye metode, har haft en overraskende effekt på mit liv. Over de sidste par år, har jeg øvet mig i at mærke efter – både at mærke ”sulten” og mærke hvornår jeg er ”mæt”.

I stedet for at kaste hele chokoladeæsken ind på én gang, så spiser jeg ét stykke ad gangen og spiser det, så jeg smager det og nyder det. På samme måde bliver jeg i sengen, når jeg har brug for det, ser tv når jeg har brug for det, dropper aftaler når jeg har brug for det, siger fra når jeg har brug for det og gør det med god samvittighed, fordi jeg ved, at jeg snart vil få brug for det modsatte igen.

Tilbage til alle andre former for livsstilsændringer: smid reglerne i skraldespanden og gør, hvad end du gør, med god samvittighed.

Når du vælger at blive i sengen med Netflix en hel dag, så nyd det! Gør det og omfavn det med god samvittighed.

Din dårlige samvittighed får dig ikke ud på nogen løbetur og det bliver heller ikke mere sandsynligt, at du endelig får brugt dit dyrt indkøbte yogaudstyr på grund af den. Lær at mærke efter, hvornår det er tid til den ene aktivitet fremfor den anden, i stedet for at lade en plan diktere det for dig.

Mærk efter

Min nye erfaring er, at når jeg ikke har nogen regler, så kan jeg meget bedre mærke, hvad jeg har brug for. Tidligere har jeg nok ubevidst haft en følelse af, at hvis jeg først lod mig selv ”synde”, så var jeg også nødt til at skynde mig at gå hele vejen, inden jeg blev ”opdaget”. Af mig selv, altså. 😅 Først når hele æsken var spist, kunne jeg stoppe op og mærke, at min krop overhovedet ikke havde det godt af al den mad og jeg derefter kunne gå i seng med ondt i maven.

Men hvis vi streger synd fra ligningen, så behøver jeg slet ikke skynde mig. Jeg kan afvente og måske tage et par stykker ud ad gangen. Se om jeg stadig har lyst om et øjeblik, og hvis jeg har, så tager jeg bare et stykke mere.

På samme måde kan jeg ligge mig på sofaen med god samvittighed og måske det netop giver mig lyst til at rejse mig igen, med energi til at lave lidt yoga inden sengetid eller bare bruge fem minutter på et selvkærligt ritual. Det hele handler om at mærke efter.

Livsstilsændringer vægttab

Hvordan gør man så det? Ja, første skridt er simpelthen at spørge dig selv, hvordan du har det.

Når du åbner chokoladeæsken, eller lægger dig på sofaen, så gør det til et bevidst valg og nyd det, fordi du har lyttet til dig selv og vurderet, at i dag har du brug for netop dette. Og spørg dig selv undervejs, om dit valg stadig er hvad du har brug for.

Hvordan føles det eksempelvis efter et par stykker af chokoladen eller efter en times tid på sofaen? Har du måske fået energi til at gå en tur, lægge æsken lidt eller måske vende mod meditationen?

Skab lyst!

Drop i øvrigt også de aktiviteter, som du simpelthen ikke finder nogen glæde eller lyst ved, og find i stedet noget der kan erstatte det. Hvis løb lyder forfærdeligt i dine øre, er det usandsynligt, at du kan implementere det som en del af din dagligdag. Men måske nærvær med dine børn er højt på din ønskeliste – hvorfor så ikke forsøge sig med mere fangeleg eller fodbold i haven?

Det er en god idé at prøve nye ting af, for din lyst og dine behov vil sansynligvis også udvikle sig gennem livet. For få år siden havde jeg aldrig før mediteret, nu er det uundværligt for mig. Men jeg gider stadig ikke kolde løbeture og hvis jeg skal spise havregrød, så er det med kanelsukker. 🤎 Hvem ved om det ændrer sig?

Når du spørger dig selv, hvad du har brug for, kan du igen gøre aktiviteten til et bevidst valg – selv hvis valget er at blive liggende på sofaen. Stol på, at jo bedre du bliver til at lytte efter, jo mere vil din krop lede dig til en naturlig balance. Dertil kommer den store glæde i at leve et liv uden skyldfølelse og fuld af nydelse! 🌱

Det handler om at balancere sit liv og skabe kontakt til kroppen. Du vil blive overrasket over, hvor stærkt den egentlig kan formidle sine behov, hvis bare vi lærer at lytte. Måske vil du snart indse, at den kalder lige så meget på æble som på chokolade. Og på meditation i lige så høj grad som netflix på sofaen. Så giv den plads til begge dele.

Det er naturligvis ikke sundt at spise sig til ondt i maven, men det ER sundt, at leve sit liv og nyde god mad med god samvittighed. Slip reglerne og affind dig også med, at du ikke vil finde nogen fix-it-fast metoder her på siden. Til gengæld vil du finde masse inspiration og erfaringer, som du kan afprøve eller udvikle videre på, så du kan leve dit autentiske liv med mening for dig 🌟

Livet er én lang udviklingskurve, som skal have opmærksomhed dagligt – heldigvis bliver det lettere og lettere i takt med at du bliver bedre!

Rigtig god arbejdslyst og rigtig god lyst!